Kära mamma, du kan ha en poäng.

MEN! Vänta nu. Du har en poäng med min pollenallergi... men inte med att sälgen blommar. Det finns INGET som lever häruppe i växtväg... knappt ens vitmossan.

Men jag har en teori. Kanske är det bara ytterligare en av mina korkad-blondin-idéer, men någonstans måste jag ju ventrilera mig och få svar. Och vem kan ge mig dem bäst om inte ni, allvetare som läser här!

So. Here's the deal.

Som alla nog förstått är jag totalt jädra superallergisk mot pollen. En av de absolut VÄRSTA pollen:erna är björk.
Vi har tre björkar precis framför vårat hus, så ja ni kan ju själva räkna ut hur mina åtminstone 7 månader kommer se ut med start från april.
(Någon som redan nu förstått vart jag vill komma?)
Och det här med att ha ett hus, i Norrland, i uppenbart ett av västerbottens absoluta kallhål, ja då krävs det ju ofta att man eldar i sin absolut trevligaste kamin i vardagsrummet, på vintern när det är svinkallt.
Vardagsrummet är, förutom sovrummet, det rum jag spenderar mest tid i. Tillbaka till eldningen.
Vad eldar vi med? Vad är det som är bäst (och kanske billigast) ved att elda med?

Tada da daaaaa!

Björkved.

Jag tar alltså MEDVETET in fienden i mitt eget hem. Min fristad, där jag BORDE kunna få andas som normala människor. Där det inte ska behövas kännas som om det sitter ett betongblock på bröstkorgen och någon som stoppar in kaniner i halsen på mig.
Hur.... KORKAD..... kan.... jag....bli?

Ganska mycket antar jag.

Teorin, och frågan jag nu ställer mig och er, kära läsare...

Är det MÖJLIGT, att nävern (?.... björkens bark), drar åt sig och även gömmer undan, pollen under pollen:erings-perioden... så att när man sågar ner en björk och delar den i fina vedklabbar, och tar in i sitt hem... att pollenet följer med?


(teorin grundas helt och hållet på att jag tog tag i några vedklabbar, stoppade in i kamin, kliade mig i ansiktet, och sen täppte det igen)
Inga-Lill

Dumt gjort att först klappa björken och sedan klia ögonen för jag tror att uträkningen att det kan ha ett samband med allergin är bra.

Är du en självmordskandidat som bosätter dig i "björkarnas stad"?

Papps

Lustigt, vi var inne på samma linje här hemma ett tag. Saila blev plötsligt väldigt tät och det kliade i halsen, och det kom på kvällarna när hon vistades i vardagsrummet. Först misstänkte vi den nya soffan, men den var det inte. Sedan misstänkte vi eldningen i öppna spisen. Till sist visade det sig att det var blommorna. Vi hade en stor "Sprättiväg" och en benjaminfikus. När vi flyttade bort dem blev hon bra.

mamma

Långsökt tycker jag... men det där med blommorna i hemmet kan ju vara ngt. Kolla vad du har för några, det kan ju vara "allergiblommor". Se till att komma till doktorn och börja med sprutor, tänk när era björkar börjar blomma... atjho atjho...

Kram