Playing cards with stones

När mamma hälsade på över midsommar hjälpte hon oss som vanligt med trädgården. Bland annat stenläggning på framsidan, för att bli av med alla jävla ogräs, eftersom varken jag eller sambo tycker om att pyssla med sånt.. ja dra upp ogräs alltså. Eller något som har med trädgård att göra.
 
Mamma hann iaf inte riktigt klart och jag lovade att jag skulle göra klart det inom några veckor, bara jag blev frisk.
That didn't happen.
Igår kom jag på att det nu är augusti, och efter tre år häruppe har man lärt sig att det går jävligt fort vid övergången sommar-höst-vinter. Förra året hann vi inte kratta undan alla löv och rensa upp gården, innan snön kom.
Så, med det i åtanke lade jag klart plattorna. Eller, snarare, stenarna... marksten. I det mönster mamma och jag kommit överens om.
 
Och idag sladdade jag förbi Plantagen och köpte lite granitkross och pebbles. Vita. Men när jag väl kom hem och började fylla hålen med det insåg jag att jag nog skulle ha svart också. Så en kvarts konfererande i telefon med mamma så åkte jag tillbaka till stan och köpte svart kross och pebbles med.
 
Har bara en före-bild, från när mamma hjälpte oss förra året att ta bort ogräset och få fram lite stenar. Då var planen att fylla på med vit kross där det på bilden här bara är grus... That didn't happen:
 
 
 
Första bilden då, enligt vad jag och mamma kom fram till först, vilket jag sen ändrade. Men här har ni första versionen:
 
 
Vi kom fram till att det här kunde vara snyggt, då iaf de vita stenarna hade olika vit färg. Men när jag la det svarta blev det inte lika bra, och jag kunde inte riktigt känna mig nöjd.
Sen är det ju min mani med att det ska vara lika, eller lika många, eller se lika ut, på ett olika sätt. Vit bakgrund-svart motiv; Svart bakgrund-Vitt motiv; Vit bakgrund-vitt motiv; Svart bakgrund-svart motiv.
Lika många av varje färg... men ändå inte rätt.
Så jag tänkte att det var lika bra att prova att byta plats på "hjärter" och "spader".
Och det blev mycket bättre. Så så kommer det bli.
 
 
 
Och katterna är så gulliga, de går INTE på gruset och stenarna, utan sicksackar mellan plattorna:
 
Och ja mamma, jag vet du nog kommer se det, och säkert ni andra med... det är lite sjögång på plattorna och markstenen... Vädret som har varit har gjort att marken satt sig (allt grus etc som vi lagt), och jag hade verkligen inte ork att riva upp allt igen och börja om... så jag stampade ner så gott jag kunde och tyckte att det blir fint ändå.
 
Så.
Vad tycks??
 
Mamma

Det blev jättesnyggt! Jag kan inte se att det är ojämnt... Jag är nog lika skyldig till det som du... Bra jobbat, tjejen!
Kram

Mamma

... nu såg jag blommorna till de stora bladen, riktigt snyggt faktiskt, dumt att ta bort! Vi får jobba på det där med marktäckare! Nästa års projekt kanske...
Kram

elli

Stensnyggt!

anna

Gud vad fiffiga ni är! Snyggt! Jag har också lite planer i trädgården inför hösten! :)