Kakbak, temprament och operation

Vart ska vi börja? Kanske i omvänd ordning i rubriken.
Ni vet min extrema mensvärk? Kan ju säga att den här senaste omgången inte var nåt kul heller. Den bestod av tre omgångar supersmärta, med nästan en vecka emellan. Känner mig lagomt mör i kroppen nu.
Så.
Idag var jag på sjukhusets kvinnoklinik och gjorde ultraljudsundersökning. Jag fick en remiss för ett tag sen.
Allt visade bra, inga konstigheter vare sig i livmoder eller äggstockar/ledare.
Läkaren berättade att det finns något som heter Endrometrios.
 
"Endometrios är en kronisk autoimmun sjukdom som innebär att livmoderslemhinna, eller rester av den, inte bara finns i livmodern, utan även utanför bland de inre organen. 5-10 procent av alla kvinnor i fertil ålder uppskattas vara drabbade av endometrios" - HÄRIFRÅN
 
Dock kan man inte utläsa av ett ultraljud om det är det jag har. Det enda man kan göra är en så kallad titthålsoperation. Man blir nedsövd och sen gör de ett litet snitt vid naveln och går in och kollar.
Hon frågade om jag ville fundera ett tag på om det var något jag ville göra, men jag sa på en gång att jag inte behöver fundera. Jag vill göra den om jag får. För VAD SOM HELST är bättre än den här smärtan.
Så läkaren gjorde en vårdplanering och gjorde lite tester. Sen kommer en sköterska kontakta mig för provtagningar, hälsodeklaration och inför val av narkosläkare. Allt inom tre månader, och så får vi se när själva operationen blir, och vad den visar.
 
Nästa punkt i rubriken är då temprament. Vilket hänger ihop med resten av rubriken.
Jag överväger att gå en anger managment-kurs eller nåt ibland.
Igår bakade jag kakor. Eller, försökte.
Jag fick recept av svärmor på Mariannekaka och Kärleksmums. Man skulle använda en form som var ca 25X30 cm stor. Aha, långpanna tänkte jag och gjorde bägge kakorna i varsin långpanna.
Det gick sig inte så bra. Alls, De blev så hårda att de inte ens gick att dela.
Och med mitt temprament och knivar och slevar till hands såg det till slut ut såhär;
 
Kärleksmums:
 
Mariannekaka:
 
 
Den sista här fick jag ta i allt vad jag hade för att få den i två delar.
 
Så idag gör jag nya försök, med något enklare.
Gissa vad:
 
 
Samt en chokladkaka (färdig bakmix).
Omöjligt att misslyckas med.
Hoppas jag.
 
Men med tanke på min instabilitet i humöret nu efter gårdagens nederlag så har jag förberett mig med en egenblandad mojito gjord på Schweppes drinkmix.
 
 
 
Och som avslut. En låt.
Jag har aldrig hört någon låt med titeln "Matilda" som jag tyckt om. Men min kära vän Ida tipsade mig om Alt-J.
 
Lyssna och njut.
  
Mensvärk, Jävla kakor, Bra musik
Mamma

Macarones eller vad det heter är INTE lätt att baka! Säger svärmor form 25x30 cm tar man inte en långpanna, den är mycket större... Jag har gjort samma misstag själv! För stor form och kakan blir tunn och hård... som du märkte. Men den kan vara god iallafall... Walzing Matilda är väl bra? Men denna låt var också ok!
Kram