Persontest

Jag gjorde förra veckan ett persontest via Jobbsafari. Kunde inte låta bli när jag hade läst om det på Magdalena Graafs blogg. Det verkade så exakt och precist.
Och nog var det det alltid. Helskotta vad det stämde. Man fick först svara på 7 sidor frågor (ca 10 frågor på varje sida), med två alternativ på varje fråga. Enkelt, klicka sig igenom bara. Sedan när det var klart fick man fram en sida med två typer av person man är i en kategori, fyra sådana skulle man välja. Såhär:
 
 
Såhär såg första sidan ut. Man skulle då välja om man var extrovert eller introvert.
Det stämde in exakt, även om många svar visade att jag är extrovert med. Men jag valde Introvert.
Nästa bild då.
 

Här var det inget snack om saker. S-typen rakt igenom. Och man ska komma ihåg, att när man gör det här testet ska man inte tänka efter så mycket utan se sig själv med fågelperspektiv, både jobb och privat, och ta det svaret som man tycker stämmer in bäst utan att fundera så mycket.
Nästa bild då.
 
Här var jag väldigt jämn i svaren och fick fundera en stund innan jag valde vilken typ jag var. Mycket på det privata planet visar att jag är en F-typ. Men i jobbet är jag en jättetydlig T-typ. Så jag satt och funderade och funderade. Till slut kom jag fram till att även om jag är en kombination av bägge, så är det T-typen som skiner igenom. När den sidan ska sättas till i ett beslut är det faktiskt t-typen som jag är.
Nästa bild.
 
 
Här var det inget snack om saken heller. P-typen så det skriker om det. Spontan, klarar inte av tidsramar/gränser, hålla alla dörrar öppna.
Så resultatet då?
 

Det stämde så sjukt bra. Och när jag såg branscherna man borde jobba inom som den typ av person jag är, och såg IT-branschen som första kategori skrattade jag så jag nästan grät. Här har man försökt komma på vart man passar in och vad man borde bli när man blir stor, så visar det sig att jag faktiskt jobbar inom rätt bransch för min person.
Lantbruk har jag tidigare tittat på, likaså juridik och än en gång, försvar. Yrkesutbildning har jag ju redan så den kan man ju bocka av listan. Ekonomi är inte min starka sida så den punkten valde jag att inte ens se. Ingenjör har jag funderat på, men inte orkat med att ens läsa igenom utbildningsplanen på diverse utbildningar.
Nä.
Jag kanske är rätt person på rätt plats i alla fall.
Om inte annat kanske jag ska satsa på filmvärlden, göra en Clintan eller Hepburn! Haha!
 
Men kontentan av det hela? Det var roligt att faktiskt ett test funkade och stämde så sjukt bra. Gör det ni med, för skojs skull om inte annat.