Nu ska vi prata lite chilis här ett tag då.

Kommer ni ihåg den här bilden för ett tag sen?
 


Mina chilis växte så det knakade och det fanns ingen hejd på dem. De blev långa och rangliga och jag tänkte att fan det här kommer aldrig gå, hur ska de orka bära upp frukterna? Men de växte och växte och jag fick staga upp dem. I nuläget har jag 7 plantor som har flera frukter på varje. Och ser ut ungefär såhär:
 

Ni ser, de är aphöga. Jag måste verkligen plantera om dem. Har köpt krukor för det så jag ska ha plats med tre plantor i varje kruka, men inte kommit så långt som till att faktiskt plantera om dem.
I alla fall back to buisness. Jag bestämde mig för att skörda en  färdig chili idag för att hacka ner i mina enchiladas. Såhär såg den ut för typ två, tre veckor sen:
 
 
Och nu såg den ut såhär, riktigt djup röd och fin.
 

Så jag delade den på hälften, tog bort kärnorna och strimlade den i halvstora strimlor och tänkte hacka ner den. Men så fick jag för mig att provsmaka den för att testa styrkan. Jag hade ju ändå köpt en ganska mellanstark version, och jag mindes att min ena vän som fått en chiliplanta av mig sagt att det var lite sting men inte så farligt. Så ja. Jag skar en liten bit, stoppade in i munnen och bet ihop tänderna och utbrast "åh helvete!" och kastade mig till slasken och spottade ut den. Fyllde munnen med vatten, sambo kommer in i köket och frågar vad jag håller på med och jag pekar på chilin, spottar ut vattnet och fyller munnen igen, letar i panik i mitt huvud efter nån åtgärd att få bort det brinnande och brännande. Tänker för mig själv att det är ju nu det hade vart bra om man drack mjölk. Får en epiphany och sliter upp kylskåpet, grabbar tag i youghurtförpackningen och HÄLLER i mig direkt ur kartongen.
Helvete i min låda vilket drag det var i den där. Och jag lät biten tyvärr glida över läpparna både på väg in och ut och ja.... en halvtimme och en halvliter yoghurt senare började det lägga sig. Jag började få tillbaka känseln i läpparna och munnen brann inte lika mycket längre.
Jag provade en liten bit av en grön frukt för ett tag sen, som var lite sting i men inte så farligt. Tänkte väl inte på att de blir starkare ju längre tiden går och ju mer färg de får. De är ju inte som paprikor som blir mildare och mjukare i smaken liksom.
 

Ser ni den lilla biten? Kanske hälften av den stoppade jag in. Jaaa jag vet, man skulle kanske tagit en mindre bit. Men nu vet jag ju i alla fall att det är drag i den så det skriker om det.
En nära vän till mig ville ha chilis av mig så jag skulle ha torkat frukter och skickat, men jag skickade en hel planta åt honom, och han kommer ju inte bli besviken på styrkan i alla fall.
Det ska sägas att jag använde bara en fjärdedels chili till enchiladan, det blev starkt så det räckte.
Nästa projekt blir att torka frukterna i ugnen och spara, samt göra kryddor. Kanske man ska utvinna kapsaicin och bota min nervsmärta med... nej jag vet, farligt och svårt att göra själv. Men vore kul om man kunde.
Men vi börjar med kryddor i alla fall.
Bränner fortfarande på fingrarna efter att jag delade frukten.
 
Bra drag helt enkelt. Bra odlad skit. Bra odlad.
Värmlänningen;)

Haha nu fick ja ett gott skratt tilda;) klenis;) ska skicka en film sen när mina e mogna o skicka till dig;)

Lajnda

Hahaha, förlåt, men det var lite skojigt ;)
Vi odlade också chilisar ifjol sommar och fick runt 20st på den enda plantan vi hade.
Men uppenbarligen hade vi en helt annan sort för vi kunde hacka och steka på dem i smör och ha dem i stora mängder på mackor och i övrig mat utan problem.