Veet Spawax - omgång 2

 
Så okej, för den som inte redan visste, så är jag en Buzzador. Det innebär att jag blir erbjuden kampanjer för diverse saker och jag ska då i gengäld prova, recensera och återkoppla om produkterna.
Via Buzzador har jag alltså fått detta Veet Spawax-kit.
 
 
Första gången jag provade tyckte jag att det var lite kletigt men i övrigt blev jag glatt överraskad. Vaxning har för mig alltid varit förknippat med enorm smärta, många tårar och svordomar. Och här kändes det knappt.
 
Idag körde jag en ny omgång på ena benet. Det första jag hann tänka redan innan jag började var att spateln fortfarande hade vax på sig sedan förra gången jag provade. Det hade varit smidigare med en ny spatel. Det blev inte särskilt jämnt.
Men annars var det som jag trodde att det skulle bli, visst är det kletigt, men man lär sig mer och mer för varje gång. Man blir snabbare på med vaxet, man drar undan trådar snabbare och får ett helt annat flyt i det.
 
 
På ett sätt är det svårt att få det jämnt vaxat eftersom man inte riktigt kan kleta hela benet på en gång, det blir inget bra med borttagandet. Jag tycker det är lättast att göra kortare remsor, kanske max 15 cm långa och 2 spatelbredder breda. Som ni ser på bilderna ovan har jag dessutom ett mellanrum emellan. Så jag kör omlott liksom.
 
Nu till nackdelarna med detta:
 
 
Fnaset. Resterna.
 
 
Det blir småfnas kvar, det är oundvikligt. Och i instruktionerna står det att man tex kan ta bort vaxresterna med lite babyolja. Ja, det vet man ju sen de där vaxremsorna man värmer mellan händerna att man kan göra, när de där aloe-servetterna tagit slut. Men, till skillnad från vaxremseförpackningarna så får man inte med några sådana servetter. Och babyolja... sesamolja... olivolja... Det blir inte lika bra. Det tar tid.
Jag spenderade LÄNGRE tid att försöka få bort resterna, än vad jag spenderade på att vaxa. Och då hade jag ändå försökt lägga omlott sådär så eventuella rester skulle följa med.
 
 
Såhär såg mitt ben ut, efter en stunds gnuggande. Enda fördelen med gnuggandet är väl att de få hårstrån som inte följde med vaxningen nu är bortgnuggade. Men ja, röd och irriterad hud av friktionen.
 
Nackdel nummer två:
 
 
 

Själva bollen. Smidig i sig, om än lite stor. Men ni ser på kanten? Vax som automatiskt hamnar där. När man lyfter upp det med spateln blir det som trådar som följer med och de hamnar på kanten och stelnar halvt om halvt. På den här ska det vara ett lock, men som det är just nu kan jag inte få på locket för det suger fast och vaxet "limmar fast" locket. Jag väntar just nu på att vaxet ska stelna helt så kanske man kan bryta loss det och lägga tillbaka i behållaren, men det känns som det borde gå att lösa smidigare?
Här ser ni även spateln som ligger ovanpå. Jag har värmt den flera gånger och "skrapat av" vaxet men ändå är den full i vax. Och det går inte att bryta av från den, även när vaxet stelnat.
 
Så feedback till Veet:
  1. Skicka med fler spatlar i huvudkartongen. Sälj spatlar i separata förpackningar, ungefär som era vaxkakerefills.
  2. Aloe-servetter. Det ska inte behöva ta längre tid att ta bort rester än att vaxa, då väljer man hellre en annan mer smidig metod än vaxning. Även där sälja separata förpackningar.
  3. Se över "bollen", går det att göra nån annan form av kant? Sluttande?


Annars tycker jag nog detta är den mest smidiga och smärtfria metod av hårborttagning. Resultat som håller länge.

#veetspawax #spawaxbuzz #veet #buzzador

buzzador - spawaxbuzz - veet - veetspawax