Nu får det tamesatan vara nog...

Jag har köpt en ny säng.
 
Så. Bakgrund.
 
När jag märkte för ca 7 år sen att mitt äktenskap nog inte skulle hålla, och min dåvarande make ägde alla möbler, så åkte jag och köpte en säng. En säng anpassad efter mig och min vikt. Den var mjuk, den var hög, den var fluffig.
Sen träffade jag ju som bekant S. För honom var den där sängen inte bra alls. På tok för mjuk. Så vi splittade upp den. Tog det mjuka lagret madrass upp till fjällen och använde som säng där på europall, och den hårda kassetten med bäddmadrassen fick vara kvar i sängramen hemma.
Well, som ni vet, så gick vi isär och vi tog de saker vi ägde sen före vi blev tillsammans. Alltså sängen till mig.
Men. Jag hade ju velat köpa ny säng i flera år så jag sa att jag inte behövde ha den delen som är i fjällen, utan jag klarar mig på min. Trodde jag.
Eftersom jag är så lätt behöver jag en madrass att sjunka ner i, inte ligga på. När jag inte längre hade delarna i en sängram utan på ben blev de mer.... skumpiga men fortfarande hårda. Jag är dessutom betydligt närmare golvet nu, vilket; 1. gör att madrassen blir kallare iom att golvet är kallt. 2. jag får svårare att ta mig upp och ner i sängen.
För let's face it. Jag må vara i samma storlek och väga ungefär lika som för 7 år sen. Men jag har en kropp som inte är något som helst bra skick.
Jag får ont av att ligga ner, jag får ont av att vara utsträckt, jag får ont av att vara ihoprullad. Jag behöver något som hjälper min kropp att slappna av. Jag måste kunna ta mig i och ur utan att vilja gråta av smärta när det är en sån dag.
 
Jag bestämde mig redan på en gång att jag ville ha en säng från Svenska Hem. Jag hade tidigare lagt mig i en där, som jag VERKLIGEN ville ha, men 60 000 kr är lite för mycket för en säng tycker t o m jag.
Så jag såg ut 4 stycken på nätet, åkte dit på lunchen, testlåg i 20 minuter, gick och hämtade en jättesöt och trevlig expedit och bad om hjälp. Hon var superduktig och pedagogisk och lyssnade verkligen på vad jag hade att berätta och hur det kändes. Väldigt proffesionellt.
Av de fyra kom vi ner till 2, och då visade hon en som var i en prisklass mittemellan dem. Den billigaste låg runt 10 000 kr (säng, bäddmadrassas, ben, gavel) och den dyraste låg runt 20 000 kr (säng, bäddmadrass, ben, gavel, nackkuddar).
Så pekade hon ut en för ca 16 000 kr, nedsatt på kampanj. Säng, bäddmadrass, ben. Jag la mig i den och på en gång kände jag vilken skillnad. Den var som gjuten och gjord för mig.
Stöd för svanken, sjunker ner med rumpan, höften avlastas och axeln sjunker ner.
Till slut, efter lite överläggning, kom vi fram till att om man ska satsa på kvalité och hållbarhet, se till mig och mitt hälsotillstånd, så kommer den för 16 000 kr ge mig mer.
Hon ville ge mig en offert på det men jag bara skakade i huvudet och sa att jag tar den.
Och köpte en gavel till (som också vad nedsatt), så i slutändan hamnade jag några kronor under 20 000 kr.
 
VAFALLS?! kanske många tänker nu.
HAR DU VERKLIGEN RÅD MED DET DÄR?!?!?! kanske ni säger.
 
Ja men gott folk. Jag värdesätter MIG. Jag värdesätter min HÄLSA. Jag vill MÅ bra. Och framför allt vill jag SOVA bra.
 
Så säg hej till min nya säng.
 
 
Nånting sånt. Fanns inte med på hemsidan så jag lånade bilden från MIO.
Det är en Viking Sirius LTD.
Kanhända gaveln såg annorlunda ut.
 
Eftersom jag åker bort snart så passade ändå leveranstiden på 6 veckor fint. Så när jag kommer hem från resan, kommer jag åka dit, hämta min nya säng, och börja sova på riktigt igen.