Men ge mig min jävla kebabrulle!

- Rullkebab, sa tjejen i telefon med en irriterad röst.
- Jaha, ja, kebabrulle, rullkebab, vad ni nu kallar dem, svarar jag igen.
- Så en RULLkebab med vitlöksdressing, inte båda dressingar? säger hon med om möjligt ännu mer irriterad betoning på RULL.
- Ja tack, svarar jag lätt irriterad men med ett leende. En kebabrulle med vitlöksås.
- Jaha ja, säger tjejen och suckar högt och börjar låta stressad. Då tar det en kvart ungefär, en R.U.L.L.K.E.B.A.B. Med vitlöksdressing.
- Tack så mycket!! nästan skriker jag i telefon för jag känner hur humöret och tålamodet är på väg att försvinna och jag inte vill skälla på henne.
 
Nu, såhär en cirka fem timmar senare är jag ju mycket lugnare. Men låt mig ge er bakgrunden först.
Lång historia kort så hade inte min nya läkare fått meddelat till sig att han skulle förnya mina recept på morfinpreparaten. Det blev nån misskommunikation och jag stod helt plötsligt utan medicin alls. Bara Alvedon. Från att ha haft 40 mg morfin i kroppen dagligen i många år. Inte så bra alltså.
Lite mer än en dygn gick jag utan, då de inte förnyade igen när jag ringde akut om det, troligen pga att de var underbemannade. Men abstinensen kommer ju på en gång, den skiter ju fullkomligt i bemanningsplaner. Så ont utav bara satan, febrig, skakig i hela kroppen, höjd puls, lätt ångest, dimmig syn, huvudvärk och förvirrad, samt sjukt stressad.
Lyckas till slut få nya recept, så efter däckbyte (det kom 1 dm snö här igår) kastade jag mig in på apoteket, och visste att jag inte skulle ha ork eller tid att laga mat när jag kom hem för jag behövde jobba, så pizzerian på vägen hem kändes då som det bästa valet.
Ringer från parkeringen vid apoteket och har samtalet med tjejen som svarade. Och jag blev så vansinnigt irriterad. Jävla knäppa norrlänningar som vägrar ge med sig. Nog att Norrland är stort och täcker mesta delen av Sverige, men det finns fler pizzerior söderut och där heter det kebabrulle... för det är en rulle med kebab. Likväl som en rulle med kyckling då heter kycklingrulle.
Nä men häruppe då ska det helt plötsligt kastas om. Rullkebab. Men bara den. Annars heter det kycklingrulle. Falafelrulle. Etc.
VARFÖR I HELVETE SKA DET HETA RULLKEBAB?!
 
Det stör mig så inåt helvete. De flesta häruppe förstår ändå om man säger kebabrulle, men en del som sagt upprepar RULLkebab ett antal gånger... Om det är för de själva inte förstår eller om det är för att vara en vrång och stönig envis norrlänning vet jag inte.
 
Jag trodde iaf att jag skulle bryta ihop när jag väl kom dit och tjejen frågade om jag hade beställt, jag svarade igen kebabrulle med vitlökssås, och när hon hämtade den slog hon in den i kassan och sa;
- En rullkebab med vitlöksdressing, 95 kr.
 
Jag log mitt allra mildaste leende och kände hur det krampade i käkarna, betalade, sa tack så mycket och önskade henne en trevlig kväll.
Satte mig i bilen och svor högt och ljudligt och förbannade hela Norrland för deras knäppa, ologiska, felaktigt grammatiska ord och meningar.
 
Men som sagt. Nu är jag lugn igen. När jag fått i mig medicin. Och ätit.
En kebabrulle.